Μαμά θέλω να αθληθώ

sportΗ ενασχόληση του παιδιού από μικρή ηλικία με κάποιο άθλημα, εκτός από υγιές σώμα, προσφέρει τις βάσεις για μια αυτόνομη, υπεύθυνη και σωστά δομημένη προσωπικότητα.

Τα παιδιά είναι υπερκινητικά από τη φύση τους και είναι απόλυτα φυσικό να αναζητούν διέξοδο στον αθλητισμό, ειδικά εάν υπάρχουν κι άλλα μικρά στην παρέα τους, που ασχολούνται με κάτι παρόμοιο. Ας μην ξεχνάμε ότι μιμούνται συχνά τις δραστηριότητες των φίλων και συμμαθητών τους, γιατί έτσι νιώθουν μέλος του συνόλου. Τι καλύτερο, λοιπόν, θα μπορούσε να συμβεί από το να θέλουν να ασχοληθούν με τον αθλητισμό, ο οποίος έχει οφέλη τόσο σωματικά όσο και ψυχολογικά; Το παιδί μπορεί να διατυπώσει την επιθυμία του να αθληθεί με χίλιους δυο τρόπους, όπως: «Μαμά, θέλω να με πας να παίξω μπάλα» ή «Μαμά, θέλω να κάνω μπαλέτο, όπως η Μαρία». Εμείς, όμως, τι μπορούμε να κάνουμε, ποιος είναι ο σωστός τρόπος να ανταποκριθούμε και ποια είναι η καλύτερη επιλογή;

Πού ωφελεί η άθληση

Εφόσον το παιδί έχει κάνει τον απαραίτητο ιατρικό έλεγχο και δεν συντρέχει κάποιο σοβαρό πρόβλημα υγείας, δεν υπάρχει κανένας λόγος για να μην το ενθαρρύνουμε να ασχοληθεί με κάποια αθλοπαιδιά. Τα σπορ με τα οποία μπορούν να ασχοληθούν τα παιδιά, όπως είναι ο στίβος, το μπάσκετ, το τένις, το ποδόσφαιρο, οι παγοδρομίες, το σκι, το κολύμπι, ο χορός, το μπαλέτο, η ενόργανη γυμναστική και η ιστιοπλοΐα, όχι απλώς τα βοηθούν να νιώθουν καλύτερα, αλλά έχουν και σημαντικά οφέλη για τη σωματική τους υγεία. Ξ O αθλητισμός βοηθά στη σωστή διάπλαση και ανάπτυξη του σώματος, στην ενδυνάμωση των μυών, στη ρύθμιση του βάρους και, φυσικά, στην τόνωση και σωστή λειτουργία του καρδιοαναπνευστικού συστήματος. Όπως έχει αποδειχθεί άλλωστε σε έρευνες, τα παιδιά που γυμνάζονται από μικρή ηλικία, μεγαλώνοντας εξελίσσονται σε ενήλικες με, συγκριτικά, πολύ λιγότερα καρδιοαναπνευστικά προβλήματα από ανθρώπους που δεν έχουν γυμναστεί.
Ψυχολογικά, ο αθλητισμός μπορεί να αντικαταστήσει το παιχνίδι στις αλάνες και στα πάρκα, δραστηριότητες που δεν είναι πια εφικτές για τα δικά μας παιδιά. Έτσι, θα νιώθουν πολύ πιο ελεύθερα και ξένοιαστα. Βέβαια, προϋπόθεση γι’ αυτό είναι το να ξεκινήσουν ένα πρόγραμμα άθλησης, το οποίο θα έχει περισσότερο ψυχαγωγικό χαρακτήρα και θα δίνει έμφαση στο άθλημα σαν παιχνίδι και όχι στην ανταγωνιστικότητα και στη νίκη. Το μήνυμα που πρέπει να περάσουμε στα παιδιά μας είναι ότι το κάνουμε (το στίβο, την μπάλα, το μπαλέτο) γιατί μας αρέσει και περνάμε καλά και όχι γιατί πρέπει!

O αθλητισμός, επίσης, συντελεί στην κοινωνικοποίηση του παιδιού από μικρή ηλικία. Oι αθλητικές ομάδες είναι μικρογραφίες της κοινωνίας και το παιδί, δρώντας μέσα σε αυτές, μαθαίνει να λειτουργεί σαν μέλος μιας ομάδας και να υπακούει σε κανόνες και υποχρεώσεις που έχουν θεσπιστεί για την καλύτερη λειτουργία της. Αυτό το βοηθά και στο σχολείο, όταν θα χρειαστεί να δουλέψει ως μέρος ενός συνόλου, αλλά και γενικότερα στη ζωή του.

Εμφυσείται από μικρή ηλικία στο παιδί μας η έννοια της συνεργασίας. Σαν μέλος της μικρής ομάδας στην οποία ανήκει, μαθαίνει ότι για να γίνει κάτι πολλές φορές χρειάζεται να συνεργαστούμε και με άλλους ανθρώπους. Από την άλλη πλευρά, του δημιουργείται και η αίσθηση της αυτονομίας, εφόσον υπάρχουν σπορ που είναι καθαρά ατομικά, ενώ υπάρχουν και καθήκοντα στα ομαδικά σπορ, που αφορούν στον κάθε αθλητή χωριστά. Έτσι, νιώθει ότι δημιουργεί και καταφέρνει ορισμένα πράγματα μόνο του, χωρίς απαραίτητα τη βοήθεια της μαμάς και του μπαμπά.

Τέλος, ο γιος μας ή η κόρη μας, εφόσον έχουν επιλέξει μόνοι τους με τι άθλημα θέλουν να ασχοληθούν και πάντα βλέποντάς το σαν ψυχαγωγική δραστηριότητα ή παιχνίδι, αρχίζουν να απολαμβάνουν την ψυχική και σωματική ευεξία που τους δίνει η κίνηση του ίδιου του σώματός τους. Έτσι, μπορούν τώρα με περισσότερο κέφι να ασχοληθούν με τα μαθήματα του σχολείου και με τις υπόλοιπες υποχρεώσεις τους. Για τα παιδιά, οι ώρες που περνούν αθλούμενα είναι μια ευχάριστη ανάπαυλα.

Τι, πώς, πότε;

Τα αθλήματα με τα οποία μπορούν να ασχοληθούν τα παιδιά είναι αρκετά και για το κάθε ένα από αυτά υπάρχει και το κατώτερο όριο ηλικίας για να αρχίσουν. Καλό είναι πάντως –και είναι εφικτό στις περισσότερες περιπτώσεις– τα παιδιά να αρχίσουν να αθλούνται από την προσχολική τους ηλικία, έτσι ώστε να συνηθίσουν την αίσθηση του σώματός τους σε αρμονία με το χώρο, αλλά και τη διασκέδαση που τους προσφέρεται. Εξάλλου, όσο νωρίτερα ξεκινήσουν τόσο περισσότερο ο αθλητισμός θα γίνει αναπόσπαστο μέρος της ζωής τους.
Τα παιδιά μπορούν να ξεκινήσουν κολύμβηση, που είναι από τα αγαπημένα σπορ των Ελλήνων, σε κάποια πισίνα, από 4-5 χρόνων. O συντονισμός των άκρων τους έχει ολοκληρωθεί σε αυτή την ηλικία και είναι εύκολο να ακολουθήσουν κάποιο πρόγραμμα προπόνησης σε κολυμβητήριο. Στην ίδια περίπου ηλικία μπορούν να ξεκινήσουν να ασχολούνται με το σκι και την ιππασία, καθώς επίσης και με το μπαλέτο, το χορό, τη ρυθμική και την ενόργανη γυμναστική. Λίγο αργότερα, περίπου στα 8 τους χρόνια, μπορούν άνετα να αρχίσουν να ασχολούνται με το μπάσκετ και το ποδόσφαιρο, τα οποία είναι τα αθλήματα με τη μεγαλύτερη απήχηση στα αγόρια. Εξίσου συναρπαστικά σε αυτήν την ηλικία είναι το τένις και η ιστιοπλοΐα, που μπορούν να ξεκινήσουν γύρω στα 9 τους χρόνια. Στα μυστικά του στίβου απαιτείται να εντρυφήσουν τα παιδιά μας σε λίγο μεγαλύτερη ηλικία, δηλαδή, περίπου 10-11 χρόνων.

Πού;
Πληροφορίες σχετικά με τα διάφορα αθλήματα μπορούμε να πάρουμε από τους κατά τόπους αθλητικούς συλλόγους ή από την Oμοσπονδία του κάθε αθλήματος χωριστά.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς;
Κατ’ αρχήν, αυτό που οφείλουμε να κάνουμε είναι να επιτρέψουμε στα παιδιά να διαλέξουν μόνα τους με ποιο άθλημα θέλουν να ασχοληθούν και όχι να τους «φορτώσουμε» αυτό που εμείς προτιμάμε ή που έχουμε απωθημένο, γιατί δεν το κάναμε ποτέ.

Επιδιώκουμε να εντάξουμε τον αθλητισμό στο πρόγραμμα του παιδιού μας όσο το δυνατόν νωρίτερα. Έτσι, του γίνεται συνήθεια και θα το αντιμετωπίζει θετικά σε όλη του τη ζωή.

Δεν ξεχνάμε ότι για όλα μπορούμε να δημιουργήσουμε χρόνο, έστω κι αν αυτό είναι ένα δίωρο την εβδομάδα.

Επίσης, δεν ξεχνάμε ότι πριν ξεκινήσουν την οποιαδήποτε αθλητική δραστηριότητα θα πρέπει να κάνουμε έναν έλεγχο και να συμβουλευτούμε το γιατρό μας όσον αφορά στην υγεία του παιδιού.

Πρέπει να επιτρέψουμε στα παιδιά να διαλέξουν μόνα τους με ποιο άθλημα θέλουν να ασχοληθούν και όχι να τους «φορτώσουμε» αυτό που εμείς προτιμάμε ή που έχουμε απωθημένο.

Add Comment